stadswandelingen &
natuurwandelingen

onderwijs &
lezingen




via-cultura
HOME
STREEK & STEDEN
TIPS & PARTNERS
CONTACT
Hoofdstraat 69
6281 BC  Mechelen
                
© via-cultura 2020

www.hilbert.guide
TEL +31 (0)6 - 22 94 33 03
OVER MIJ
ZAKELIJK
Onderwijs: een permanente uitdaging

Iedereen die in het onderwijs werkt weet hoe moeilijk het is om leerlingen blijvend te prikkelen met vakinhoud en onderwijsvormen, hoe moeilijk het ook is om leerlingen te laten meedoen, meedenken en meespreken. Dat het niet altijd lukt om een veilig onderwijsklimaat te scheppen en de juiste chemie te vinden met de groep. Lesstof en PTA's dwingen docent en leerling soms in een corset waarin het lastig vrij ademen is, voor beide partijen. Tussen de verschillende afdelingen wordt er in projectweken samengewerkt om de vakinhoud te overstijgen, wordt de (maatschappelijke) relevantie van lesstof tegen het licht gehouden en wordt de leerlingen afwisseling geboden. Soms is daar ook ruimte voor externe partijen om een bijdrage te leveren.

Uitval of ziekte?

Het kan ook zijn dat een schoolleiding zich door uitval of ziekte geconfronteerd ziet met een acuut probleem. Lessen laten uitvallen of misschien toch maar zoeken naar een korte-termijn opvulling van lesuren?
Als u zich hierin herkent dan help ik u graag! Mijn kracht ligt erin dat ik zonder al teveel voorbereiding makkelijk over veel verschillende onderwerpen lesuren kan inrichten. Ik heb ervaring met lesgeven aan leerlingen van verschillende niveau's, van VMBO brugklas tot bovenbouw HAVO/VWO. Ook in het volwassenenonderwijs heb ik als docent voor de HOVO (Hoger Onderwijs Voor Ouderen) jarenlang lesmodules Geschiedenis verzorgd. Mijn belangstelling en kennis reikt verder dan alleen geschiedenis. Ik heb een goed ontwikkeld gevoel voor talen, spreek uitstekend Engels en Duits, heb een gezonde kennis van literatuur, linguïstiek, kunstgeschiedenis, (wetenschaps)filosofie en moderne maatschappelijke, wetenschappelijke en politieke thema's.

Valt een wiskundeles uit? Dan kan ik geen differentiaalvergelijkingen met de klas maken, maar ze wel uitleggen hoe Eratosthenes er 2300 jaar geleden in slaagde de omtrek van de aarde te berekenen, of wat het belang van wiskundige Al-Kwarizmi in de negende eeuw in Bagdad was voor de ontwikkeling van wiskundige principes. Burgerschap of Geschiedenis? Laat de leerlingen in groepjes eens zelf materiaal verzamelen over de betekenis van de Verlichtingsdenkers, laat ze zelf nadenken over de vraag of moreel handelen ook zonder religie mogelijk is. Ligt de waarde van democratie in de stem van de meerderheid of juist in het respecteren van minderheden? Is wetenschap ook maar een mening? Valt er een les Nederlands, Engels, Duits of Frans uit? Dan kan het voor veel leerlingen verhelderend zijn om te begrijpen hoeveel Europese talen gemeenschappelijk hebben, waarom Engels niet meer is dan een mengelmoesje van Germaanse, Noorse en Franse oorsprong. Wat Heine en Keats verbindt. Waarom een zwak werkwoord zwak is, en waarom een taal regels kent maar toch altijd verandert.

Soms is een vraag belangrijker dan een antwoord

Ik ben ervan overtuigd dat door zulke vragen te stellen en zo'n aanpak te kiezen, met de sturing die ik daarbij vanuit mijn ervaring en kennis kan bieden, ik leerlingen kan stimuleren om zélf meer na te denken over heikele kwesties. Niet je mening aan een ander opdringen, niet onzeker zijn om zelf een mening te formuleren maar ook niet bang zijn om te zeggen "daar ben ik niet zeker van" of "ik weet het niet". Maar wel durven verder te zoeken naar objectieve informatie, durven om echt naar de argumenten van de ander te luisteren, het misschien niet helemaal eens worden maar wel een 'common ground' te vinden waar je allebei mee uit de voeten kunt. Dat proberen te bewerkstelligen is anno 2020 belangrijker dan ooit, waarin iedereen van jong tot oud elkaar in de haren lijkt te vliegen over kwesties als klimaat, vrijheden, migratie, minderheden, armoede en rijkdom, Donald Trump en Greta Thunberg. Kwesties die je niet uit weg kunt gaan, maar waarbij het vaak alle kanten op verhelderend kan werken door context te bieden in de discussies, door jongerente feiten van alternatieve feiten te leren onderscheiden.

Ook de lastigste leerling heeft een voorliefde voor iets dat je - vrij associërend - kunt vangen in een gedachtenuitwisseling of discussie. Of dat nu FIFA21 is, Game of Thrones of 'Instafamous' zijn. De kunst is om open en eerlijk, flexibel en geduldig te zijn, zonder al te snel te oordelen. Uit ervaring weet ik dat ik kinderen en jongvolwassenen vaak weet te boeien.

Heeft u morgen een roosterprobleem op uw school in de driehoek Sittard-Maastricht-Heerlen? Belt u me dan op voor meer informatie, u mag u mij gerust voor de leeuwen gooien...!

Ik hanteer een concurrerend uurtarief  (excl. reiskosten).